تسخیر
تسخیر، در لغت به معنی رام کردن و ذلیل و مقهور نمودن کسی یا چیزی است، راغب گوید: «تسخیر عبارت است از سوق دادن شیء به سوی مقصود معین به قهر و غلبه» (منتهی الأرب، 544/1؛ المفردات، 227). خداوند توانا آسمان و
نویسنده: سید مهدی حائری
تسخیر، در لغت به معنی رام کردن و ذلیل و مقهور نمودن کسی یا چیزی است، راغب گوید: «تسخیر عبارت است از سوق دادن شیء به سوی مقصود معین به قهر و غلبه» (منتهی الأرب، 544/1؛ المفردات، 227). خداوند توانا آسمان و زمین و تمامی محتویات آن را مطیع و مسخَّر انسان قرار داده است، و در آیات بسیاری از قرآن، این نعمت بزرگ را یاد فرموده است، که واژهی «سَخَّرَ» و مشتقات آن بیش از بیست مورد آمده است. سلطه یافتن بر موجودات و تسخیر آنها - هم از جهت تسخیر کننده و هم تسخیر شونده - اقسام و شرایط و مراتب و طرق مختلفی دارد، بعضی بطور طبیعی و بدون هیچگونه رنج و مشقّتی برای او فراهم است، مانند استنشاق هوا و آشامیدن آب و راه رفتن بر زمین، و... و بعضی دیگر به میزان تلاش و فعالیت او بستگی دارد، مانند تسخیر و بهره گرفتن از مواد غذائی و معدنی زمین و دریا و فضا، و بعضی دیگر بر اثر علوم مخصوص، و ریاضتها و کارهای معینی به دست میآید، و آن تصرف در نفوس و تسلط یافتن بر ارواح و جنّ و شیاطین، و استخدام آنها در امور مختلف میباشد. و همین نوع از تسخیر است که در زبان اهل علم مصطلح شده و یکی از علوم به شمار آمده که در تعریف آن گفتهاند: «علم تسخیرات، و آن معرفت احوال سبعهی سیاره است از حیثیت تصرُّف ایشان که فاعل عِلویاند در قوابل سفلی، و دعوات و خواتم و بخورات ایشان، و تسخیر روحانیات و عزایم و جنیان، و معرفت اقداح و مناول و مثل آن...» (أسرار قاسمی، 3). گویند: اول کسی که جن و شیاطین را به خدمت گرفت و تسخیر کرد حضرت سلیمان بن داوود (علیهالسلام) بود، و به قولی جمشید بن او بختان این بنا نهاد که منشی حضرت سلیمان (علیهالسلام) بوده است (الفهرست، ابن ندیم، 369-371). در اینکه کسی بتواند در جنّ و ارواح و حتی فرشته و پری تأثیر گذارد و آنها را مسخّر و مقهور خویش سازد، شبههای نیست، بلکه انسان میتواند به مرتبهای برسد که همهی موجودات در برابر او رام و تسلیم باشند، و بدون تردید خداوند متعال به پیامبران و امامان (علیهمالسلام)، علومی داده و مراتبی موهبت فرموده که به اذن او، موجودات را مسخَّر توانند کرد، و آثار تسخیر و تصرّف در موجودات از ایشان ظاهر گردیده است، زیرا که ایشان بندگان شایسته و فرمانبردار الهی بودهاند، و خداوند تمام مخلوقات را برای ایشان رام و مقهور کرده است (ولایت کلیّه، 230-232). در آیات قرآن و احادیث بسیار زیاد، انواع گوناگونی از تصرفات بیان شده است، از قبیل آوردن تخت بلقیس - ملکهی سبا - از راه دور در یک لحظه، توسط آصف بن برخیا وصیّ حضرت سلیمان (علیهالسلام) (سورهی نمل، 40)، و تسخیر شدن جنّیان و شیاطین، و حیوانات مختلف، برای حضرت سلیمان (علیهالسلام) (نمل، 17، انبیاء، 82) و ساختن پرندهای از گل و دمیدن در آن و جاندار شدنش به اذن خدا توسط حضرت عیسی (علیهالسلام) (مائده، 110)؛ و مسخر شدن بُراق برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیر آن حضرت به معراج (اسری، 1) و آثار بسیاری که از ائمهی اطهار (علیهمالسلام) مشاهده گردیده از سیر کردن به طیّالأرض، و سوار شدن بر أبر، و از روی آب رفتن و دیگران را با خود بردن و تصرف در جمادات و نباتات و حیوانات، و استخدام جن، و... (بصائر الدرجات، 417-428). و در حدیثی از امام کاظم (علیهالسلام) دربارهی حضرت مهدی (عج) آمده: «خداوند هر دشواری را برای او آسان مینماید، و هر سختی را برایش رام میسازد، و گنجهای زمین را برایش آشکار میگرداند، و هر دوری را برای او نزدیک مینماید، و هر سرکش ستیزگر را باو نابود میکند، و بر دست او هر شیطان طاغی را هلاک میسازد...» (سیمای حضرت مهدی در قرآن، 453). اما تسخیر جنّ و ارواح و... برای افراد غیر معصوم چگونه است؟ و آیا مشروع هست یا خیر؟ بین صاحبنظران مورد بحث است. عدهای برآنند که تسخیر از اقسام سِحر است، و بعضی گویند: تسخیر غیر از سحر است، بعضی دیگر چنین گفتهاند: کسانی از اهل تسخیر که ملتزم به مبانی شرع میباشند چنین ادعا دارند که اطاعت و انقیاد شیاطین و جنّیان و ارواح نسبت به ایشان، به سبب فرمانبری آنها از دستورات الهی و ترک شهوات نفسانی و توسل و استعانت به مقام مقدس انبیا و ائمه (علیهمالسلام) است، زیرا که ارواح و جنیان مطیع دستورات الهی هستند، و یا به خاطر ترس از غضب خداوند رام و مقهور میشوند. اما ساحران مدّعی هستند که شیاطین را با قربانی کردن برای آنها و ارتکاب انواع معاصی و ترک نماز و روزه، به خدمت میگیرند و تسخیر میکنند (الفهرست، ابن ندیم، 369-371). به نظر میرسد که این قول به واقع نزدیکتر باشد. یعنی گروهی از راه عبادت خداوند و ریاضتهای مشروع و گروه دیگر از طریق باطل و ریاضتهای نامشروع به تسخیر دست مییابند، البته حدود توانائی آنها بر تسخیر و میزان اطاعت تسخیرشوندگان، به خوبی معلوم نیست.
حکم شرعی تسخیر: به سبب اختلاف در حقیقت آن، بعضی که آن را از اقسام سحر شمردهاند، به طور مطلق حرام دانند، ولی عدهای از فقها تفصیل قائلند که هرگاه مستلزم حرام و معصیتی باشد، و یا موجب ضرر و اذیت باشد - خواه برای تسخیر کننده و خواه برای تسخیر شونده - در این صورت حرام خواهد بود، وگرنه جایز است، زیرا که دلیل خاصّی بر حرمت تسخیر نیست، و هم تسخیر غیر از سحر است، چون سحر حقیقت ندارد، برخلاف تسخیر که دارای واقعیت و حقیقت است، و تنها خیال و پندار نیست (نیز: جن).
منابع :
جز آنچه در متن آمده است، الدروس الشرعیة، 327؛ جامع المقاصد، 29/4؛ بحارالانوار، 292/59-293؛ شرح اللمعة الدمشقیّة، با حواشی کلانتر، 215/3؛ ریاض السالکین، 365/1-367؛ المکاسب، باحواشی کلانتر، 76/3-77؛ مصباح الفقاهة، 290-297؛ آکام المرجان، 100-102؛ دائرةالمعارف، اعلمی، 54/14؛ مفتاح السعادة، 303/1-304.
منبع مقاله :
تهیه و تنظیم: دائرةالمعارف تشیع، جلد 4، (1391) تهران: مؤسسهی انتشارات حکمت، چاپ اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}